De kracht van kleine beslissingen

In haar doctoraat over de potentie van privétuinen, spreekt Valerie Dewaelheyns over de ‘tirannie van kleine beslissingen’. Als we met velen dezelfde individuele keuze maken, is het eindresultaat soms een onaangename verrassing. Dan verschijnt er bijvoorbeeld een massa lelijke plastic kerstmannetjes in het straatbeeld, belanden meer en meer voortuintjes onder het beton of wordt gazon besprenkeld met allerhande chemicaliën.

Per gezin gaat het slechts om een zakje kunstmest of een flesje mosvreter, maar tel alles op en je hebt honderden hectaren verstoorde bodem en een enorm negatieve impact op natuur en leefmilieu. De tuinindustrie zwengelt deze nefaste kleine beslissingen aan. Ze slaat er in lente en zomer haar winst uit, slim inspelend op het gevoel van vrijheid en geluk dat consumenten zoeken in het verzorgen van een tuin of een stel bloempotten. Volgens de reclamespotjes moet je dan eerst langs het tuincentrum. Op die manier wordt tuinieren almaar meer synoniem voor consumeren.

Bij Velt zijn we niet tegen winkels of handelaars, maar laten we het zo ecologisch mogelijk houden. Dat betekent in de eerste plaats ‘consuminderen’ in keuken en tuin. Met minder of zonder vlees koken, improviseren met de ingrediënten die je vindt in je koelkast of in je tuin, tot onkruid toe. En in de tuin: alleen organisch bemesten en ook daar zuinig mee omspringen. Pesticiden mijd je natuurlijk. Weten dat de bijna 15.000 Velt-gezinnen daarmee bezig zijn in eigen keuken en tuin geeft een goed gevoel. Vooral ook omdat jullie zo vaak die keuken- en tuintips doorgeven aan familie en vrienden. Van al die kleine beslissingen gaat een zekere kracht uit. En die kracht is groeiende. Daarvoor willen we jullie bedanken en aanmoedigen: doe zo voort!

Als organisatie zijn we een niet zo kleine beslissing aan het nemen. Op de Algemene Ledenvergadering van 29 maart is gediscussieerd over het vijfjarenplan voor de periode 2016-2020. Het voorstel is om een straffe campagne te voeren om pesticiden te weren uit de winkelrekken. Sinds 1 januari 2015 mogen de gemeenten geen pesticiden meer gebruiken op openbare domeinen. Hoog tijd dat dit wordt uitgebreid naar de particuliere tuinen en domeinen. Rond de tafel was er consensus: 'Dóén, die campagne!' Er kwamen heel wat ideeën. Dat is goed, want zonder onze vrijwilligers en leden lukt zo’n campagne nooit. Heb jij zelf een goed idee? Laat het ons weten.

Op diezelfde bijeenkomst werden acht nieuwe bestuurders verkozen. We zijn blij met hun –ook niet zo kleine – beslissing om zich voor Velt te engageren. Je vindt het nieuwe bestuur op de Velt-website: www.velt.nu/nieuws/veel-nieuwe-gezichten-raad-van-bestuur. Aan de uittredende bestuurders Annemie, Piet, Bert, Marc, Willem, Dirk, Jim en Gerrit: hartelijk dank voor jullie jarenlange inspiratie en inzet. Tot ziens!

Jan Vannoppen en Leen Laenens