Je bent hier:

De Schoolmoestuin, een vak apart

De Schoolmoestuin, een vak apart

Wim Lybaert liet met zijn uitlating over ‘de schoolmoestuin als verplicht vak’ nogal wat stof opwaaien. Pro’s en contra’s werden her en der geponeerd als weerwoord op zijn oproep. Het is echter van groot belang dat we de impact van een schoolmoestuin in het leerprogramma eerst goed begrijpen vooraleer we oordelen, want het gaat hier niet over zomaar een lukraak schoolprojectje waar kinderen als kleine boeren in de aarde wroeten.

Enorm veel mogelijkheden

Een schoolmoestuin biedt veel meer mogelijkheden dan groenten kweken an sich. Allereerst kan je zonder probleem vakoverschrijdend werken in deze groene, zuurstofrijke omgeving.

Meer tijd in de buitenlucht heeft volgens wetenschappelijk onderzoek trouwens een prima invloed op concentratie, motivatie en prestatie! Je kan in de schoolmoestuin gerust aan de slag met Franse woordjes of meetkunde, met biologie en zedenleer.

De schoolmoestuinhandleiding en het aanvullende lesmateriaal van Velt bewijst met haar waaier aan eindtermen dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Rekenen in openlucht: wat kan een mens daar nu tegen hebben? Met het her en der opduiken van meer buitenmogelijkheden als de openluchtklas en de groene speelplaats lijkt me de schoolmoestuin niet meer dan een gezonde ontwikkeling in dezelfde richting.

Nieuwe rollen, nieuwe invalshoeken

Maar er is meer. Kinderen die werken aan een project van begin- tot eindpunt leren verantwoordelijkheid dragen, ontwikkelen organisatiezin, voelen zich betrokken en worden zelfredzaam. Ook de diversiteitsproblematiek vaart hier wel bij. Nieuwe rollen, nieuwe invalshoeken worden gecreëerd voor kinderen die in klassikale context misschien uit de boot vallen. Een hele boterham voor de attitudedoelstellingen.

Voeg daaraan toe dat het eindproduct dan ook nog eens een basisbehoefte als voeding betreft, een thema dat ons allen moet aanbelangen in het licht van volksgezondheid en klimaatproblematiek. Kinderen in direct contact brengen met de oorsprong van hun voeding lijkt ons dan ook niet meer dan een noodzaak. Mooier nog wordt het als ook de schoolkeuken in dit verhaal betrokken wordt en er niet enkel één uur per week wordt gemoestuinierd maar ook één uur per week mét de oogst wordt gekokkereld.

Schoolmoestuin

Dorien Knockaert ging hier uitgebreid op in in ‘Opvoeden doe je zo’ (De Standaard). Zo breng je kinderen groot die anders omgaan met voeding. Niet alleen met het zicht op gezondheid maar ook met zicht op de voedselproblematiek. Er is meermaals bewezen dat een heikel onderwerp als voedselverspilling in de eerste plaats kan worden teruggedrongen door middel van mentaliteitsverandering.

Door de afstandelijke verhouding die we met onze voeding hebben te veranderen, creëren we bewuste consumenten. En daar vaart de hele wereld wel mee.En laat ons uiteraard niet vergeten dat een ecologische moestuin (net als een groene speelplaats) voor de kinderen puur genieten is.

Advertenties

Boeken van Velt

Ledenvoordelen

  • 6 keer per jaar ons tijdschrift Seizoenen
  • Leuk welkomstpakket
  • Korting op boeken van Velt
  • Korting in ruim 150 bio- en ecowinkels
  • Grote korting met onze jaarlijkse Velt-zadenactie
  • Uitnodigingen voor interessante activiteiten in je buurt
  • Toegang tot het online Seizoenen-archief
  • Je ontvangt onze tweewekelijkse nieuwsbrief

Word lid