Ecomodernisme of terug naar de ‘Oude Tijden’?

Natuurlijk voelen we ons aangesproken als de zogenaamde ‘ecomodernen’ in de media beweren dat de ‘traditionele milieubeweging’ blijft steken in een 40 jaar oud romantisch beeld van plattelandsontwikkeling, ingegeven door buikgevoel en dogmatische kleinschaligheid. Als ze zeggen dat we een negatief mensbeeld hanteren, namelijk dat van de mens als vernietiger van natuur. Als ze de analyse maken dat wij het ecosysteem aarde meer kwaad dan goed doen door kernenergie, industriële landbouw en GGO’s af te wijzen.

Een ‘Je bent verkeerd bezig’ leidt bij ons steevast tot piekeren, wakker liggen, en meestal tot een conclusie. Die is dat we verdorie wel goed bezig zijn! De methodes en oplossingen die Velt voorstaat, dragen hun bescheiden steentje bij om stad en platteland ecologischer en mensvriendelijker te maken in Vlaanderen en steeds meer ook in Nederland. En de milieubeweging blijft werken aan meer respect voor natuur en milieu.

Dat was 40 jaar geleden broodnodig en vandaag nog steeds, want de ‘traditionele landbouw en industrie’ heeft zo haar eigen kijk op ontwikkeling. Laat hen doen en er wordt nog meer gekapt, gebetonneerd, overbemest, uitgeroeid. In naam van de economie ja, maar vooral in het belang van de grote concerns die onbeschaamd hun macht gebruiken en soms misbruiken, kijk maar naar Volkswagen.

Het ecomodern manifest

Naar aanleiding van een optreden van twee ecomoderne goeroes aan de universiteit van Gent, publiceerden een aantal ‘traditionele’ groene organisaties, waaronder Velt, een reactie op de ecomoderne visie (De Standaard, 30 september 2015). We kunnen ons niet vinden in de twee pijlers van het ecomodern manifest.

De eerste pijler gaat over ‘ontkoppeling’: stop de mensen in megasteden, voed hen met de productie uit gebieden voor intensieve landbouwindustrie, en je zal zien dat er genoeg land overblijft voor natuurgebieden. Het klinkt nogal als een Brave New World-scenario met allicht enkele Big Brothers aan het hoofd, grote concerns zoals Monsanto etc. Dat brengt ons meteen bij de tweede pijler, want om hun droomscenario te laten draaien moeten we ‘moderne’ technologieën omarmen en dus ook de eigenaars. Merk op dat net die machtsblokken vandaag dwarsliggen in de strijd tegen klimaatopwarming.

Hun manifest zegt niets over de mens als sociaal wezen, dat er hier en daar toch in slaagt goed samen te leven vanuit het idee van sociale rechtvaardigheid en mensenrechten. De ecomoderne oplossingen zijn puur technologisch-industrieel en worden verondersteld de milieudruk van de mensheid dermate te verminderen dat we rustig onze huidige levensstijl kunnen verderzetten. Zo betonneren de ecomodernen de politieke orde die de ecologische problemen in de eerste plaats heeft veroorzaakt.

Eco-actieve samenleving

Nee, dan liever het Velt-manifest waarin we eind september het nieuwe vijfjarenplan samengevat hebben en waar veel enthousiasme over is. Een eco-actieve samenleving is mogelijk en we werken er met succes aan. Vooral het ‘wij’ maakt ons blij: een bloeiende vereniging van ruim 15000 Velters ondersteund door ruim 1000 vrijwilligers en een puik team op het Velt-secretariaat. We blijven samen gaan voor ecologische educatie, samenlevingsopbouw en degelijk onderbouwde innovatie op maat van mens én natuur.

Daarbij willen we discussie niet uit de weg gaan. Aan media of debat-organisatoren bieden we graag onze diensten aan om te discussiëren over pesticiden, kunstmest, ggo’s, voedselvoorziening etc.

Jan Vannoppen, directeur
Leen Laenens, voorzitter