Een bodem vol beestjes: onze wens voor 2015

Antwerpen, 16 maart 2015 - Een selfie met Humus. Wil, onze man in Nederland, vertelt erover. Op bepaalde evenementen kun je jezelf fotograferen met Humus. Het grappige mannetje is een van de vele acties in ‘Het jaar van de bodem’. Ons zoekwerk op het internet levert echter vooral foto’s op van mensen die poseren met schalen, borden en broodjes vol … hummus. Dat lekkere broodsmeersel van kikkererwten, chickpeas in het Engels, dat typisch is voor het Midden-Oosten. Met hun foto en de slogan ‘Give chickpeas a chance’ pleiten deze mensen voor vredevolle dialoog, wederzijds begrip en respect. Het is een vertederend initiatief dat ons doet glimlachen, maar tegelijkertijd ernstig stemt, want hoe staat het met de dialoog in onze eigen samenleving? De leden en vrijwilligers van Velt doen gelukkig al heel wat aan ‘hummus’, daar zijn we van overtuigd. Of je nu bedachtzaam bezig bent in keuken of tuin, een praatje maakt met je buur in de samentuin of een Velt-activiteit helpt te organiseren … als je dat vriendschappelijk doet, zit het goed.

Na wat verder zoekwerk duikt het mannetje Humus dan toch op. Hij is grappig, hij rent over het computerscherm op de vlucht voor chemisch spul en zware tractorbanden. Humus is kwetsbaar en raakt ernstig beschadigd door ‘de oude gewoontes van de industriële landbouw’. Als die zou transformeren tot kringlooplandbouw, dan zou Humus herstellen, zich vermeerderen en onze groenten en vruchten weer beter kunnen voeden. Je leest een mooi verhaal op de website helphumus.nu. Nog mooier is dat Velt wordt vermeld als groene organisatie die ijvert voor een beter bodembeleid. ‘Bij Velt nemen we de bodem ter harte, want een gezonde bodem zorgt voor gezonde tuinen’, schreef een Nederlandse vrijwilliger erbij. Waarvoor dank!

Ook de Vlaamse bodem heeft veel te lijden onder de industriële landbouw en ‘het jaar van de bodem’ zet de Vlaamse overheid niet aan om iets extra’s te doen voor bodembescherming. Op de ‘speciale’ website bodembewust.be vinden we nog maar weinig nieuws. Zelfs in het jaar van de bodem is de bittere realiteit dat de zorg voor de bodem vooral moet komen van ecologische tuiniers en bodembewuste biologische landbouwers. Voor ons een dagelijkse zorg, maar wel willen meer. Véél meer. Samen met Bioforum zal Velt in juni op een originele, maar pertinente wijze aan minister Schauvliege vragen om meer te doen voor een grondige verandering in de landbouw, voluit richting agro-ecologie. We zijn benieuwd naar de respons!

In de Velt-activiteiten krijgt de bodem dit jaar flink wat aandacht. De Velt-lesgevers en praktijkbegeleiders krijgen de kans om hun kennis bij te spijkeren over bodem en bemesting en in november zal de jaarlijkse studiedag van Velt over de bodem gaan. Elk Seizoenen-nummer wijdt een inspirerend artikel aan de bodem en op de geheel vernieuwde website www.velt.nu pakken we uit met de meest markante Seizoenen-artikels over bodem van de voorbije vijf jaar. ‘Bodemzorg’ is het thema van de ecotuindagen 2015. Kom ernaar toe en breng vrienden mee!

Tot slot willen we jou een vraag stellen. Wat ga jij in 2015 doen om de duurzame bodem een stap dichterbij te brengen? Jouw ideeën zijn welkom op jan.vannoppen@velt.be.

Leen Laenens
Jan Vannoppen