Geen pesticiden in mijn tuin, en ook niet in mijn winkel

Antwerpen, 23 maart 2014 - Dit weekend is het veertig jaar geleden dat Velt werd opgericht. Dat markeert tegelijk ook veertig jaar ecologisch bewustzijn in Vlaanderen. Vandaag houdt Velt haar jaarlijkse algemene vergadering in Antwerpen. Ter gelegenheid daarvan dringt de organisatie nog eens aan op een strenger verbod op de verkoop van pesticiden herbiciden in gewone winkels.

Maart, de lente zit nu helemaal in de lucht en al wie een tuin heeft ziet het gras opschieten. Voor veel mensen het signaal om rubberlaarzen aan te trekken, de oude jeans uit de kast te halen en de tuin in te duiken. Sommigen beschouwen hun tuin als een aards paradijs of Hof van Eden, voor anderen is het eerder een slagveld waar ze met bestrijdingsmiddelen de vijand te lijf moeten gaan. Een cartoon van ZAK in De Morgen van 21 maart geeft het treffend weer: "We zitten met lente in de tuin", zegt een met gifspuit bewapende man terwijl hij strijdlustig de tuin in trekt.

Dit jaar vieren we veertig jaar ecologisch bewustzijn in Vlaanderen. Veertig jaar terug immers, ontstond de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren, vandaag kortweg Velt genoemd. Onder impuls van de pioniers die mekaar in die vereniging destijds vonden, en samen met hun opvolgers, werd succesvol de strijd aangebonden met toen nog DDT en met alle latere bestrijdingsmiddelen die de rol van DDT overnamen. Dergelijke bestrijdingsmiddelen zijn immers overbodig in een gezonde, natuurlijke tuin en bovendien uiterst schadelijk voor mens, dier en plant. Ons probleem met de uitstervende bijenpopulatie is daar het meest recente en tragische gevolg van.

Veertig jaar geleden was ecologisch bewustzijn geen evidentie, maar wel een noodzaak. Zonder de groene beweging zouden we vandaag in een Vlaanderen leven met nog steeds stinkende visloze rivieren, met weggekapte bossen en een met nitraten oververzadigde bodem. Ook vandaag is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, maar het tij is duidelijk gekeerd. Een nieuwe generatie ecologisten steekt bovendien de kop op en laat overtuigend van zich horen. Ze maken de evidente verbinding tussen respect voor de natuur, leven volgens de seizoenen, de waarde(n) van voedsel en economische zelfredzaamheid.

Onder de impuls van Velt en andere ecologische verenigingen werd in de loop van de afgelopen veertig jaar het gebruik van herbiciden en pesticiden fel terug gedrongen en werden beperkingen op de verkoop en het gebruiken van dergelijke producten zelfs binnen een wettelijk kader vastgelegd. Toch blijkt dat ook vandaag nog steeds niet voldoende. Een grote groep tuiniers en landbouwers blijft zweren bij de gemakzuchtige maar onverantwoorde houding om ongewenste planten, insecten en dieren dood te spuiten. Terwijl dergelijke producten in principe enkel in tuincentra verkocht mogen worden, voorzien van deskundige – en ontradende? - uitleg, blijven ze ook vandaag nog opduiken in gewone winkels en supermarkten. Hoog tijd dat de wetgeving in die zin nog verstrengd wordt.

Wie niet weet hoe zijn ‘onkruid’ op een gepaste manier te beheren, mag altijd bij Velt te rade komen. Wij zetten u graag op weg naar een ecologische manier van tuinieren en leven.

Jan Vannoppen
Directeur Velt