Tuinieren òp een kap

Antwerpen, 30 mei 2014 - Vernieuwend denken om ecologie meer kansen te geven, daar zijn we bij Velt voor te vinden. Daarom plantte Velt, zoals vele andere organisaties en burgers, de Ringland-vlag en hingen we aan ons kantoor een spandoek: "Velt kijkt uit naar Ringland". Want we geloven in dit project, dat de Antwerpse ring wil overkappen, waar naast duurzame stadsontwikkeling ook natuurontwikkeling en biodiversiteit belangrijke parameters zijn.

Positief voor gezondheid

Een tiende district voor Antwerpen, 800 voetbalvelden extra grond, nieuwe kansen voor een leefbare stad, samentuinen en stadslandbouw… Hoe sneller de Antwerpse ring is overkapt, hoe liever voor Velt want er is een zeer grote vraag naar grond voor samentuinen. Zelf je groenten ecologisch telen, heeft een positief effect op voeding en gezondheid van mens en omgeving. Een samentuin is niet alleen ecologisch, hij zorgt ook voor sociale cohesie en groepsvorming in de buurt.

Ecologisch tuinieren op beton? Velt geeft advies en begeleiding om dat ecologisch te doen, vanuit het oogpunt van constructie, materialen, energie en water. Velt bouwt deze expertise al enkele jaren op en wil graag meedenken hoe dit in het Ringland-project te integreren, om zo  een grote maatschappelijke meerwaarde te creëren met een kleine meerkost.

De Landgenoten

De 25.000 bezoekers van de Velt-ecotuindagen begin juni hebben alvast niet gewacht tot de overkapping een feit is en lieten zich inspireren door Velts pientere en gezonde manier van tuinieren. Want na veertig jaar zijn Velt en de ecologische gedachte immers levendiger dan ooit. Dat bewijst ook de recente oprichting van het biogrondfonds – cv De Landgenoten - door Velt en veertien andere organisaties die elk actief zijn ten voordele van duurzame landbouw, milieu en eerlijke handel. Dit fonds wil landbouwgrond vrijkopen om die deze ter beschikking te stellen van bioboeren. Op die manier wil De Landgenoten de agro-ecologische landbouw in Vlaanderen een duw in de rug geven.

De grondbank laat boeren en consumenten samenwerken aan een betere toegang tot landbouwgrond voor Bioboeren. De toegang tot grond is, door de hoge prijs, een van de grootste drempels voor (startende) landbouwers. Door privémiddelen samen te brengen - via aandelen, schenkingen en legaten -, kan grond worden aangekocht en vele generaties lang worden beheerd als biologische landbouwgrond. Zekerheid over de toegang tot grond creëert kansen voor boeren om een duurzaam en agro-ecologisch bedrijf op te starten, uit te bouwen en door te geven aan een opvolger. Zo dreigt ook de opgebouwde bodemvruchtbaarheid, het levenswerk van de bioboer, niet verloren te gaan. En zo krijgt de boerderij opnieuw de ruimte om te groeien in een boeiend sociaal netwerk.

Jan Vannoppen - Directeur Velt
Leen Laenens - Voorzitter Raad van Bestuur