Veerkracht of woestenij?

Het begin van de lente bracht een grote schok en veel verdriet, met meer dan honderd onschuldige slachtoffers in een week tijd. Ze werden gedood of verminkt in Brussel en Zaventem, maar ook in Bagdad en Lahore, waar specifiek kinderen geviseerd werden.

En daar zit ik dan aan een klavier om een stukje te schrijven voor onze ecologische huis-, tuin- en keukenorganisatie. Het zou over ‘de wilde tuin’ moeten gaan en de ecotuindagen, maar dat lijkt me futiel en naast de kwestie. Nee, het moet gaan over hoop en het schiet me te binnen dat onze voorzitter Leen Laenens graag Vaclav Havel citeert: ‘Hoop is ergens voor werken omdat het goed is, niet omdat het kans van slagen heeft.’
Havels’ visie roept bij mij het beeld op van de Brusselse Filharmonie die op het Beursplein ging doen waar ze goed in is: met muziek mensen een hart onder de riem steken. Mijn vrouw en ik stuurden het filmpje als Paaswens naar vrienden her en der in Europa. Eén van hen antwoordde: ‘We bewonderen de veerkracht van jullie mensen tegenover deze tegenslagen.’

Veerkracht. Laten we daarmee aan de slag gaan. Net als de filharmonie maakt Velt deel uit van wat we in Vlaanderen ‘het middenveld’ noemen. Niet de politiek, niet de handel en industrie, maar ergens tussenin. Burgers die zich organiseren om aan de samenleving te werken, in sportclubs, natuur- en milieugroepen, sociaal-culturele verenigingen. Alleen al die laatste groep, waarbij Velt ingedeeld is, telt ruim 200.000 vrijwilligers en doet 10 miljoen activiteiten per jaar. Daar zit enorm veel talent, energie en idealisme, niet zomaar kapot te krijgen. Die duizenden mensen in hun groepen, zijn een bron van veerkracht.

En dan Velt. Op de Algemene Vergadering (19 maart) prees een lid onze plannen om nog méér mensen te gaan bereiken en het ‘ecologisch leven’ beter te verspreiden in onze complexe, superdiverse samenleving. ‘Maar, hoe gaan we dat doen? Hoe vullen we dat eco-leven in? Welke samenwerkingen zoeken we op landelijk, regionaal, lokaal vlak?’ Het zijn pertinente vragen, de antwoorden zullen we stap voor stap vinden door elkaar te ontmoeten. En daarvoor is er geen mooier decor dan een ecologische keuken of tuin, waar we onze passie beoefenen: de complexe rijkdom proberen te begrijpen en ermee aan de slag gaan. Zodat een maaltijd niet gereduceerd wordt tot ‘effe de maag vullen’. Zodat een veldje niet gereduceerd wordt tot een onvruchtbare plek waar slechts 1 soort gazongras domineert. Dat soort standaardtuin is zelden veerkrachtig. Een ‘wilde tuin’, aangepast aan de natuurlijke omgeving, is dat wel. Dergelijke tuinen kunnen jullie komen zien op 4 en 5 juni tijdens de eco-tuindagen. Breng gerust je (nog) niet-overtuigde buren mee!

Jan Vannoppen

PS: Heb jij ideeën of voorbeelden van ‘eco-leven promoten in een superdiverse samenleving?’ Laat het me maar weten!