5 redenen om naar de Velt-ecotuindagen te gaan

Het eerste weekend van juni zijn het weer ecotuindagen. Dit is de hoogmis voor iedereen die bezig is met ecologisch tuinieren. Zo’n 200 tuinen in Vlaanderen en Nederland zetten hun tuinpoorten wagenwijd open en alle geïnteresseerden mogen gewoon gratis binnen gaan piepen. Vijf redenen waarom je dit niet mag missen.

1 Leren tuinieren zonder pesticiden

Meer dan ooit is tuinieren zonder pesticiden een hot topic. Velt ijvert met haar campagne 2020pesticidevrij voor een verbod op alle pesticiden tegen 2020. Dat minister Borsus beslist heeft om alvast chemische onkruidverdelgers uit de rekken te laten halen, is een mooi begin. Maar hoe doe je dat dan, je oprit en terras onkruidvrij houden? Dat kan je ontdekken in de 200 ecotuinen van Velt. Want de vereniging toont al meer dan 40 jaar dat je perfect kan tuinieren zonder pesticiden, zowel in je sier- als je moestuin of op je oprit en terras.

2 Inspiratie opdoen voor je eigen tuin

In tuinmagazines vind je prachtige droomtuinen, maar hier zie je ze in het echt. En je kan vragen stellen aan de tuineigenaars. Waarom meer of minder gazon? Waarom varens in plaats van buxus? Waarom wisselteelt? Hoeveel onderhoud vraagt zo’n tuin. Van de ecotuindagen kom je met meer antwoorden dan vragen terug naar huis.

3 Nieuwe planten, groenten en smaken leren kennen

Tuiniers met jaren ervaring weten welke planten het goed doen in hun tuin en welke je beter in het tuincentrum laat. In de ecotuinen van Velt leer je nieuwe planten kennen die het in jouw tuin misschien ook wel goed doen. Of nieuwe groenten, die je ook wel eens wil uitproberen in je groentetuin. In heel wat tuinen kan je daarenboven proeven van heel wat tuinlekkers.

4 Gelijkgestemde zielen ontmoeten

Tijdens een bezoek aan een ecotuin ben je nooit alleen. Je ontmoet er mensen die ook graag tuinieren, met hun handen in de aarde zitten en hun oogst verwerken in hun keuken. Waar je op de trein of een familiefeestje mensen met hun ogen ziet rollen als je begint te vertellen over je zoveelste (moes)tuinsucces, vind je tijdens de ecotuindagen mensen die net willen leren van je ervaringen.

5 Proeven van een vereniging in groei

Velt is de vereniging voor ecologisch leven en tuinieren. Ze zijn intussen met 17.000 leden in Vlaanderen en Nederland. Bij Velt voel je dat ecologisch leven in de lift zit. Ze praten met kennis van zaken over alles wat te maken heeft met ecologisch leven, koken en tuinieren. Proef de kennis van de Velt-vrijwilligers in de tuin, aan de boekenstand of tijdens een workshop. Smaakt dat naar meer? Word dan zelf lid van jouw dichtstbijzijnde afdeling en verwen jezelf met een heel jaar lang eco-kennis.

Ontdek alle tuinen op www.ecotuindagen.nu