Leen Laenens eerste vrouwelijke voorzitter voor Velt

Antwerpen, 25 maart 2013 - Leen Laenens is het voorbije weekend verkozen als eerste vrouwelijke voorzitter in het bijna 40-jarige bestaan van Velt, de vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren.

Laenens zette in haar professionele carrière o.a. het Vlaams Overleg Duurzame Ontwikkeling (VODO) in de steigers en was tot 2012 directeur van BioForum Vlaanderen, de koepelorganisatie van de biologische landbouw en voeding. Als vrijwilliger was Leen van 2006 tot 2009 voorzitter van Oxfam-Wereldwinkels. Verder was ze voor Groen politiek actief, o.a. als schepen in Malle en als federaal volksvertegenwoordiger.

Jarenlang Velt-lid

Leen Laenens is al 30 jaar lid van Velt. “Ik moet bekennen dat de opbrengst van mijn tuin voor de keuken de laatste jaren pover was. Ik prijs me gelukkig op fietsafstand van een bioboer te wonen die dit voor mij heeft opgevangen”, zegt Laenens. “Ik word weer tuin-actiever, want ik werk mee in het sociaal-ecologische samentuinproject De Veldstraat in Zoersel en ik volg een cursus natuurlijk bijen houden.”

Uittredend voorzitter Piet Anrijs riep in zijn afscheidsspeech op tot innovatie: “We doen het goed, we bouwen voort aan Velt. Maar er moet meer zijn, vooral verdieping en vernieuwing. Velt moet op zijn tijd vooruit zijn.” Velt-directeur Jan Vannoppen is enthousiast dat Laenens dit engagement aangaat: “Leen heeft veel bestuurservaring, wijsheid en een groot netwerk. Dat helpt om onze vereniging verder te laten groeien. Want ecologie is hip en Velt speelt daar op in met degelijke publicaties, workshops en projecten. Met Leen Laenens als voorzitter staan we sterk.”

Pierre Rabhi

Laenens raakte de bijna 80 aanwezigen met haar citaat van Pierre Rabhi, filosoof, bioboer en initiatiefnemer van Colibri, beweging pour la terre et l’humanisme: “De wereld in crisis heeft weer nood aan een ziel, zo zal de wereld pas écht in beweging komen.”

Voor meer informatie kan u terecht bij: