Particulieren telen en eten ggo-vrije aardappelen

Antwerpen, 9 januari 2013 - Is het werkelijk zo dat de aardappelteelt niet zonder schimmelwerende pesticiden kan? Zijn ggo’s onmisbaar als alternatief voor de vele sproeibeurten die een aardappelveld ondergaat? Het antwoord op deze vragen is neen. Zelfs in een nat jaar als 2012 haalden bioboeren en ecologische hobbytuiniers een gezonde aardappeloogst binnen.

In plaats van het ziektegevoelige ras Bintje kiezen bioboeren en ecotuiniers aardappelrassen als Toluca, Biogold, Bionica en Sarpo-Mira, die een goede tot zeer goede resistentie hebben tegen de aardappelplaag. Verder besteden deze aardappeltelers veel aandacht aan bodemzorg. Een bodem rijk aan organisch materiaal zorgt immers voor sterke planten en smakelijke knollen. Hygiëne is ook van belang: loof en achtergebleven aardappelen van het voorbije seizoen ruim je best op. Deze feiten worden bevestigd door onderzoek van het proefcentrum voor de Biologische Teelt, en door eigen testen van Velt in samenwerking met onze vrijwilligers.

Toenemende vraag

Velt ziet ook een sterke toename van de vraag naar deze rassen bij de eigen leden. In de jaarlijkse samenaankoop van zaai- en pootgoed steeg het aantal zakjes pootaardappelen met 55 procent, van 2.731 in 2012 naar 4.233 stuks dit jaar. In de besteding van Belgische huishoudens aan verse voeding vertegenwoordigden bio-aardappelen 2 procent in 2011, een verdubbeling in vijf jaar tijd.

Om maar te zeggen: minstens een deel van de particulieren zijn in voor aardappelen waar geen gentechnologie aan te pas komt. Dat er momenteel zoveel druk is om de publieke opinie ggo-aardappelen te laten omarmen lijkt dan ook eerder een kwestie van industriële belangen.

Voor meer informatie kan je terecht bij: