Velt organiseert samenaankoop van biologische zaden

Berchem, 10 november 2015 - Zo’n 40.000 zakjes zaaigoed en 4500 kilogram pootaardappelen: dat is de gemiddelde opbrengst van de Velt-zadenactie. Ook dit jaar organiseert Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren, een samenaankoop van biologische zaden. Het gaat om kwaliteitsvolle en pesticidenvrije zaden waarmee iedere tuinliefhebber zorgeloos bloemen en groenten kan zaaien. www.velt.nu/zadenactie

Zelf je pompoenen telen, kruiden en robuuste groenterassen zaaien of een bloemenweide aanleggen om bijen en vlinders te verwelkomen. Het kan en het is volop genieten voor wie graag de handen uit de mouwen steekt. En Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren, helpt graag een handje met deze samenaankoop van biologische zaden voor de tuin.

Ruim aanbod, ruime korting

‘We zijn bijzonder blij dat we kunnen rekenen op de inzet van onze vele vrijwilligers, want ruim 40.000 zaadzakjes verspreiden is niet niks’, vertelt Velt-directeur Jan Vannoppen. ‘En ieder jaar blijft de belangstelling voor onze samenaankoop toe. Ook heel wat jonge gezinnen tonen bijzonder veel interesse.’

Met deze zadenactie wil Velt niet alleen aantonen dat tuinieren niet veel hoeft te kosten. ‘Belangrijker is misschien wel dat we de genetische diversiteit van onze voedingsgewassen in stand houden en dat we de biologische telers van zaai- en pootgoed een hart onder de riem steken.’

Wie deelneemt aan de Velt-zadenactie kan kiezen uit een bijzonder ruim aanbod groenten, kruiden, bloemen, kiemgroenten, pootaardappelen, paddenstoelen tot plantgoed. Ook heel wat met uitsterven bedreigde groenterassen zijn beschikbaar. En dat allemaal tegen een uiterst voordelige prijs, want als Velt-lid kun je met deze samenaankoop genieten van een korting van ruim 20%.