Het is zover! De BBQ staat weer roodgloeiend en de picknickdekens worden uitgespreid. Tijd om te genieten van het betere buiteneten. We maken daar graag een duurzame BBQ van, met groenten in de hoofdrol.

Grill je groenten én fruit

Groenten én fruit kun je net zo goed marineren en grillen. Zomerse grillgroenten bij uitstek zijn mais (volledige kolf koken, marineren indien gewenst en dan grillen), aubergine, courgette en paprika (kun je rauw – al dan niet gemarineerd – grillen), maar ook knolselder (even in dikke plakken voorkoken tot beetgaar, nadien marineren of gewoon met peper, zout en olijfolie op de grill) en wittekool (in de States gekend onder de veelbetekenende naam ‘whitecabbagesteak’ of wittekoolsteak) zijn niet te versmaden.

Zomerfruit dat zich goed laat grillen zijn perziken en pruimen.

Veggie burgers en sateetjes

Vlees laat zich heel goed grillen. Dat is voor de veggie burgers en andere vleesvervangers niet altijd het geval. Voorzichtig zijn dus. Best plaats je op je barbecue nog een vuurvast schoteltje, roostertje of grillijzer om je hapjes nadien makkelijker van het vuur te halen.

Seitan benadert het best de structuur van vlees. Je kunt een lapje marineren en zo afbakken of stukjes op een stokje roosteren. Marineer eerst met een mengeling van olijfolie en kruiden naar smaak. Burgers en tofu bak je best eerst even voor in een grillpan zodat ze al een korstje hebben. Sowieso geldt voor alle vleesvervangers dat je ze maar kort op het vuur plaatst. Ze hoeven immers vanbinnen niet te garen zoals vlees.

Met een sausje

Sausjes maak je veel lekkerder en gezonder zelf. Zo weet je perfect wat erin zit. Heel wat sausjes bevatten immers kleurstoffen, bewaarmiddelen, veel olie of suiker en zout. Maak zelf een frisse dressing door half mayonaise en half yoghurt op smaak te brengen met smaakmakers als mosterd, miso, ketchup, curry, verse groene kruiden, versnipperde ui, look of gember. Mogelijkheden genoeg voor eindeloze sauspret!

 

Frisse drank

Frisdrank bevat in het beste geval veel te veel suiker, en in het slechtste geval nog een extra lijst aan additieven. Bovendien vieren blikjes en plastic flesjes in de zomer hoogtij wat voor een berg afval zorgt. Dat is jammer en nergens voor nodig.

Een zelfgemaakte ijsthee is een prima alternatief voor al die suikerrijke drankjes. Zet een grote kan thee naar smaak en laat die afkoelen. Voeg naar gewenst verse kruiden en fruit toe om je ijsthee nog meer smaak te geven. Als je het liever wat zoeter wil, kun je wat ongeraffineerde rietsuiker, honing of ahornsiroop toevoegen tijdens het afkoelen. Neem een thermos ijsthee mee naar al je zomerfeestjes, festivalletjes en strandbezoekjes. Om hem extra koud te krijgen, plaats je de thermos een uurtje in de diepvries.


De beste barbecuesaus

Nodig voor 2 bokalen:

  • 3 uien versnipperd, 3 el curry, 2 tenen look geperst, 1 teen gember geraspt, 1 el Morgabouillon, 1/2 cup rijststroop, 1 halve verse ananas
  • 1 l tomatenpassata, 1/4 cup appelazijn, 1/2 el chilipoede en pezo

Stoof de ui en look goed goudgeel met de ananas. Voeg stroop toe en laat lichtjes caramelliseren. Blus met de azijn. Voeg curry, gember en chili toe en roer goed.

Laat vijf minuten sudderen. Voeg passata toe en laat een half uur sudderen op laag vuur. Voeg zo nodig wat water toe. Mix de saus en kruid af met peper en zout.

Barbecuepruimen

Nodig voor acht pruimen:

  • 1/2 el chili, 2 el sojasaus, merg van 1 vanillestokje, 1/2 el kaneel
  • 6 el rietsuiker, 4 el olijfolie en 3 el citroensap

Meng alles in een kom, halveer de pruimen en doe in een kom met de marinade. Prik ze eventueel op een stokje.Grill vijf minuten aan elke kant. Serveer bij de BBQ of nadien bij ijs.

(C) Foto's: Velt