Heb jij in de winter ook zo'n nood aan voedzame en troostrijke gerechten? Maar mis je weleens inspiratie om met winterse ingrediënten aan de slag te gaan? Deze week hoef je alvast je hoofd niet te breken over wat je gaat koken. Want Leentje stelde voor jou een lekker verwarmend wintermenu samen. Elke dag vind je hier vier gratis recepten: ontbijt, lunch, tussendoortje én avondmaal.

Kerst komt eraan, dus we maken er alvast een feestelijk menu van. Een stevig ontbijt van hartverwarmende chocoladehavermout maakt je klaar voor de dag. Boterhammen met kikcurry en een lekkere wortel-kokossoep geven je ’s middags een opkikker. Als tussendoortje staan er, hoe kan het ook anders, kerstkoekjes op het menu en ’s avonds laten we je smullen van een salade met peer en een bijzondere cashew-koffiedressing. Geniet van lekkere en gezellige feestdagen!

Ontbijt

Hartverwarmende chocoladehavermout met gebakken ‘sesam’banaan

voor twee kommen: 200 g havervlokken of 500 g gekookte haver • voor de vlokken: 0,5 l plantaardige melk, voor de volle gekookte haver: 200 ml plantaardige melk • 1 el cacaopoeder • 1/2 tl chilipoeder • 1 tl kaneel • 1 tl vanillepoeder • 2 bananen • 1 el sesamzaad • 1 el zwarte chocoladedruppels • 1 el kokosvet

  • Ik lust liever volle haver dan de vlokken. Ik kook twee keer per week een volle pot (drie keer zoveel water als haverkorrels met een snuif zout op een laag vuur gedurende een uur laten koken) en bewaar die in de koelkast. ’s Morgens warm ik een portie daarvan op  met een scheut melk en smaakmakers naar keuze (hier vanille, kaneel, chili en cacao).
  • Warm het liefst op in een pannetje want in de microgolfoven worden de smaakmakers niet voldoende opgenomen.
  • Als je vlokken gebruikt, laat je die even doorkoken in de melk met de smaakmakers (zoals je gewoon bent havermoutpap te maken).
  • Meng de chocoladedruppels pas op het einde door de pap of strooi ze erover.
  • Bak de banaan in het kokosvet met het sesamzaad en een snuif kaneel en garneer er je kom havermout mee.

Lunch

Kikcurry

200 g gekookte kikkererwten (of een uitgelekte bokaal) • 80 g cream cheese (vegan varianten zijn er ongetwijfeld!) • 1 sjalotje • 1/2 el kerriepoeder • 1 el sojasaus • 1/2 el balsamicoazijn • 1/2 el ahornsiroop • 1/2 el knoflookpoeder • peper en zout

  • Laat een pan met olijfolie goed heet worden. Bak de kikkererwten tot ze goudgeel worden en gaan knisperen.  Kruid met het knoflookpoeder.
  • Blus met sojasaus, balsamicoazijn en ahornsiroop. Laat afkoelen.
  • Versnipper het sjalotje. Doe samen met de cream cheese in een foodprocessor of maatbeker. Voeg de afgekoelde kikkererwten en het kerriepoeder toe en mix een paar keer kort maar hevig (de pulsestand). Zo heb je nog voldoende beet maar toch de smeuïgheid van een slaatje. Kruid met peper en zout.

Bewaar in een kraakschone bokaal tot een week in de koelkast.

Een recept van: Leentje kookt

Wortel-kokossoep

500 g wortelen • 1 grote ui • 1 el geraspte gember • 2 tenen knoflook, fijngehakt • 1 el mild kerriepoeder • 1 tl korianderpoeder • 1 tl gemalen fenegriekzaad • 1 el groentebouillonpoeder • 500 ml kokosmelk • peper en zout

  • Stoof de fijngesneden ui aan en voeg de knoflook, gember en kruiden toe. Roerbak even. Voeg worteltjes in dikke schijfjes toe en even laten stoven. Blus met kokosmelk en voeg water met bouillonpoeder toe tot alles onder staat. Laat koken tot de wortels heel gaar zijn.
  • Mix en breng op smaak met peper en zout.

Een recept van: Leentje kookt

Tussendoortje

Kerstkoekjes

goed voor 30 à 40 koekjes: 1 cup pindakaas • 3 cups bloem • 1/2 cup kokosbloesemsuiker • 1 cup zachte boter • 0,5 cup melk • 1 opgeklopt ei (of 1 banaan) • 1 tl bakpoeder • 1 tl baksoda • 1 el vanillepoeder (liefhebbers kunnen nog wat kaneel, gember, kruidnagel, nootmuskaat toevoegen) 1 cup gesmolten donkere chocolade • 1/2 cup kokosrasp • 1/2 cup gedroogde gojibessen en/of cranberrybesjes

  • Voeg de suiker, bloem, bakpoeder, baksoda en vanillepoeder bij elkaar. Meng goed.
  • Voeg boter, banaan of opgeklopt ei, pindakaas bij elkaar. Meng of mix goed.
  • Voeg nu de twee mengsels samen en meng tot een glad deeg. Maak er een bolletje van en plaats het gedurende 20 minuten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180° Celsius.
  • Rol het deeg uit op een bebloemd oppervlak. Wanneer het deeg zich moeilijk laat rollen, kun je het ook platdrukken met je handen. Maak vormpjes. Rol het deeg telkens weer uit of duw het plat tot alles op is.
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier. Bak de koekjes in 20 minuten gaar. Laat ze afkoelen.
  • Dip de afgekoelde koekjes in de gesmolten chocolade en besprenkel met kokos en besjes.

Een recept van: Leentje kookt

Avondmaal

Salade van peer met cashew-koffiedressing

voor 4 personen

3 rode uien • olijfolie • 2 el ahornsiroop • 1/2 tl chilipoeder • 100 ml rode wijn • 3 el balsamicoazijn • 400 g rucola • 2 rijpe peren • het sap van een halve citroen • 250 g kastanjechampignons • een paar takjes verse oregano • 100 g walnoten • peper en zout

voor de dressing:
100 g cashewnoten (een nachtje geweekt) • 1 tl heel fijn gemalen koffie of oploskoffie • 100 ml sojamelk • 1 tl ahornsiroop • 1 tl sojasaus • 1 mespunt chilipoeder

  • Verwarm de oven voor op 200° Celsius.
  • Schil de rode uien en snijd ze in acht parten. Schik ze in een ovenschaal. Meng er 1 eetlepel olijfolie, 2 eetlepels ahornsiroop, het chilipoeder, de rode wijn en balsamicoazijn door. Breng op smaak met peper en zout. Hussel alles goed door elkaar. Zet de uien 30 minuten in de oven. Controleer en roer geregeld.
  • Mix voor de dressing de cashewnoten met de koffie, de sojamelk, 1 tl ahornsiroop, sojasaus, een snuifje zout en een mespunt chilipoeder in een blender tot een dikke gladde room.
  • Maak de rucola schoon. Was de peren en snijd ze in vieren. Verwijder het klokhuis. Snijd de kwartjes peer vervolgens in dunne plakjes. Besprenkel ze met een eetlepel citroensap.
  • Maak de champignons schoon en snijd ze in vieren. Versnipper de oregano. Verhit een scheut olijfolie in een koekenpan en bak de champignons goudbruin. Blus ze met een eetlepel citroensap. Breng op smaak met de oregano en flink wat peper en zout.
  • Rooster de walnoten in een droge koekenpan.
  • Dresseer de salade in kommen: eerst een toefje rucola en dan een waaier van peertjes. Leg er een schep geroosterde uien tegenaan. Vul aan met de champignons, de walnoten en een schep cashew-koffiedressing.

Een recept uit: Kook het seizoen


Velt lanceert Kook het seizoen

Kook het seizoen neemt je mee op reis door de wondere wereld van de seizoensgroenten en -vruchten. Elk seizoen biedt een waaier aan soorten. Mogelijkheden genoeg dus om daarmee heel wat lekkers te bereiden.

Toch mis je soms de nodige kennis, ervaring of inspiratie om voldoende variatie in je groentegerechten te stoppen. Dit boek helpt je graag: met een handige identiteitskaart per groente én een verzameling verrassende recepten.


Foto's: Wout Hendrickx