Steeds meer mensen willen hun klerenkast ‘verduurzamen’. Ook ketens zoals C&A en H&M spelen daarop in. Maar hoe weet je dat de kledingstukken die ze aanbieden ook écht duurzaam zijn? En wat zijn juist de voordelen van duurzame kledij? Wij zochten het uit.

Volgens UNEP (United Nations Environmental Programme) is de mode-industrie verantwoordelijk voor 10% van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Daarbij groeit de kledingindustrie exponentieel, mede doordat het consumptiegebruik van inwoners van opkomende landen groeit en de productiekosten van kleding dalen. ‘Als het zo door blijft gaan, dan zullen de broeikasgasemissies van de mode-industrie tegen 2030 met meer dan 50% zijn gestegen’, klinkt het.

Ook het water- en het pesticideverbruik van de textielindustrie liggen ontzettend hoog. De mode-industrie produceert 20% van het wereldwijde afvalwater, onder meer door het gebruik van pesticiden. Daarmee is ze de tweede grootste waterverbruiker ter wereld. En dat is niet verwonderlijk als je weet dat er 2.700 liter water nodig is voor de productie van een simpele T-shirt van katoen. Eén persoon kan daar 2,5 jaar van drinken. 6% van het wereldwijde pesticidegebruik gaat naar de katoenteelt.

Nog iets om over na te denken is de sociale kost. Zo presenteerde SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen) in 2017 een rapport waarin ze onder meer vaststelde dat ‘kinderarbeid geen uitzondering was’. Het is maar één van de zovele voorbeelden. Redenen genoeg dus om voor duurzame kleding te kiezen.

Minimale schade

Maar wat houdt duurzame kledij eigenlijk in? Wel, duurzaam slaat op de minimalisatie van de totale negatieve gevolgen voor het milieu. Daarnaast gaat de term ook over een tijdspanne dat iets mee kan gaan. In het geval van kleding, zal een kledingproducent zich extra moeten inspannen om minimale schade te veroorzaken. Ook de langere levensduur van een kledingstuk is bevorderlijk voor het milieu. Meestal komt dat voort uit kwaliteit. 

Om te weten welke kledij aan de voorgaande voorwaarden voldoet, zijn er labels. Zo is er onder meer het BCI-label (Better Cotton Initiative) waar grote ketens als C&A, H&M en Ikea deel van uitmaken. Het BCI is een samenwerkingsverband tussen ontwikkelingsorganisaties, milieuorganisaties en het bedrijfsleven om katoenboeren op een betere manier te helpen verbouwen. Ze leren efficiënter om te gaan te gaan met water, pesticiden en chemicaliën. Bovendien krijgen ze hulp om de arbeidsomstandigheden te verbeteren en zich te blijven ontwikkelen.

Bij het BCI-label is echter een kanttekening te maken. Katoentelers die volgens de BCI-standaard werken mogen nog steeds pesticiden gebruiken. Het programma focust niet op traceerbaarheid en voor elke teler dient slechts de helft van zijn productie uit better cotton te bestaan. Ook zegt het label niets over de verwerking van kledij. Het ecolabel GOTS (Global Organic Textile Standard) is daarom interessanter.

Van vezel tot eindproduct

GOTS is wereldwijd dé standaard voor biologische textielproducten. Dat betekent dat er tijdens de teelt en het verwerkingsproces streng wordt gecontroleerd op het gebruik van natuurlijke materialen, van vezel tot eindproduct. Schadelijke bestrijdingsmiddelen en kunstmest mogen niet gebruikt worden. Het GOTS-standaard garandeert ook goede arbeidsomstandigheden voor de mensen die de producten maken. De controle gebeurt door onafhankelijke controleorganismen, aangeduid door diverse nationale overheden. Een van die organen is de Skal in Nederland.

Behalve BCI en GOTS zijn er nog andere duurzaamheidslabels zoals Demeter en IVNBest. Die zijn vaak nog strenger en zeker ook betrouwbaar. Zo min mogelijk nieuwe kledij kopen is natuurlijk het beste. Als je toch iets nodig hebt, kan je ook altijd kleren ruilen of naar een tweedehandswinkel gaan. Maar als je echt een nieuwe outfit wilt, check dan zeker eerst de labels.

Wist je dat je als Velt-lid ook korting krijgt in winkels die duurzame kledij verkopen? Ontdek alle voordeelpunten op www.velt.nu/voordelen.

 

Nog meer tips?

SeizoenenIn ons tweemaandelijks magazine Seizoenen brengen we telkens meer dan 50 pagina's over ecologisch leven, koken en tuinieren.

Hoe ontvang je Seizoenen?

Als lid van Velt ontvang je Seizoenen zes keer per jaar in de brievenbus of inbox. Zo kan je telkens naar hartelust grasduinen in ons magazine en eco-inspiratie opdoen. Wil je graag Velt-lid worden, klik dan hier.

Benieuwd naar een nummer van Seizoenen?

Vraag gratis je proefnummer aan.