Vier je mee met onze zomerkeuken? We gaan aan de slag met overheerlijke seizoensgroenten en maken daarmee fantastische gerechten. Verras je gezin, familie of vrienden met al het lekkers dat de zomer te bieden heeft. Heel wat inspiratie voor maandag!

Ontbijt

Granola met yoghurt, aardbeien en frambozen

Recept voor 4 porties granola: 200 à 250 g fijne havervlokken • 100 g sesamzaad • 100 g pompoenpitten • 150 g zonnebloempitten • 200 g noten, grof gehakt (vb. cashewnoten, amandelen, walnoten, hazelnoten) • 50 g kokosolie • 50 g tahin, zonnebloempyttenpasta, amandel- of hazelnotenpasta • 50 g rijststroop of andere granenstroop  • 100 g rozijnen of in stukjes geknipte, gedroogde abrikozen • snuifje kaneel

Verwarm de oven voor op 160°C (bij voorkeur geen hete lucht). Zet tijdens het opwarmen een kom met de kokosolie, rijststroop en notenpasta in de oven zodat dit allemaal vloeibaar wordt. Roer even om. Meng alle ingrediënten en spreid het mengsel uit op een bakplaat, bekleed met bakpapier. Bak een half uurtje in de oven en roer gereld om aanbranden te voorkomen. Laat de granol afkoelen en schep hem daarna in afsluitbare bokalen.

(C) Foto: Wout Hendrickx
Recept uit het Velt-boekje Ecozoet

Lunch

Komkommersoep met brood en rodebietentapenade

Voor 1,5 liter soep: 2 uien • 2 komkommers • 1 liter bouillon • peper en zout • 1 el olijfolie

Stoof de ui in de olijfolie tot ze glazig is. Snij de komkommer in stukjes en voeg ze toe. Roer even goed om. Blus met de bouillon en laat 20 minuten koken. Kruid af met peper en zout en andere kruiden naar smaak. Laat afkoelen en eet ze koud op.

Voor de bietentapenade: 2 kleine rode bieten • 3 el boekweit- of havervlokken • 2 el tahin • 50 ml olijfolie • 70 g zonnebloempotjes • het sap van een halve citroen • peper en zout

Schil en rasp de rode bieten. Rooster de zonnebloempitten. Mix alle ingrediënten met behulp van een mixer of keukenmachine. Proef en breng op smaak.

(C) Foto: Wout Hendrickx
Recept uit het Velt-boekje Ecosmos

Tussendoortje

Muffins met bessen en vijgen

Nodig voor ongeveer 20 muffins: • 2 koppen cashewmelk • 2 theelepels appelazijn • 2/3 kop niet-geraffineerde rietsuiker • 2/3 kop kokosbloesemsuiker • 1/2 kop zonnebloemolie • 2 koppen gewassen en in stukjes gesneden vijgen • 3 koppen bessen (rode en blauwe) • 3 koppen volkoren speltbloem • 2 koppen licht volkoren tarwebloem • 2 koffielepels bakpoeder • 2 koffielepels gemalen kardemompoeder • het merg van 1 vanillestokje

Zo bereid je het: alle ingrediënten in een kom en goed roeren. Rustig roeren, dat wel, anders maak je de stukjes aardbei kapot en het is fijn als je in de muffins nog stukjes hebt. Verdeel over 20 muffinvormpjes en bak ze 30 minuten in een voorverwarmde oven van 180 à 200°C.

Avondeten

Linzensalade met geroosterde tomaten en zuringpesto

Klik hier voor het recept van Velt-collega Reine

(C) Foto: Reine De Pelseneer