Vier je mee met onze zomerkeuken? We gaan aan de slag met overheerlijke seizoensgroenten en maken daarmee fantastische gerechten. Verras je gezin, familie of vrienden met al het lekkers dat de zomer te bieden heeft. Heel wat inspiratie voor zaterdag!

Ontbijt

Pannenkoekjes met kokosyoghurt en gebakken nectarine

Lunch

Broccolifrittata

1 stronk broccoli60g Parmezaanse kaas • 3 aardappels • ½ el gerookt paprikapoeder • 1 el olijfolie4 eieren • 200 ml room • zout • peper

Verwarm de oven voor op 200°C. Was de broccoli en snijd deze in roosjes. Kook of stoom de broccoli gaar gedurende 10’. Giet de broccoli af. Schil de aardappels en snijd deze in schijven van ongeveer 1 cm dikte. Kook deze in heet water tot ze beetgaar zijn, ongeveer 8 min. Klop de eieren samen met de room en breng op smaak met peper en zout.

Bak de aardappelschijven in een hete ovenpan met olie. Voeg het paprikapoeder toe. Kruid af met peper en zout. Voeg de broccoliroosjes toe en overgiet met het ei-roommengsel. Strooi de kaas over de ovenschotel en druk alles goed aan zodat het eimengsel goed zichtbaar is.

Bak het geheel in de oven gedurende 40 min tot er een mooi bruin korstje verschijnt en alles gestold is. Als er nog vocht aanwezig is, bak de frittata nog wat langer in de oven.

(C) Foto: Wout Hendrickx
Recept uit het Velt-boekje Improvisatiekoken

Tussendoortje

Nice cream van pruimen

Voor 4 porties: 6 vrije bevroren pruimen • 2 rijpe bevroren bananen • 1 tl vanillemerg • 2 el kokosmelk

Mix alles in een keukenmachine tot jee en romige ijsconsistentie krijgt. Nice cream is niet meer dan ijs op basis van bevroren bananen. de bananen geven het ijs zijn smeuïge consistentie en ze fungeren als zoetmiddel. Je kunt eindeloos variëren op dit recept.

(C) Foto: Wout Hendrickx
Recept uit het Velt-boekje Ecozoet

Avondeten

Zomers bordje vol: Hartige courgettecake met tomatensalsa, geroosterde paprika en broccolinaise (voor zes personen)

  1. Hartige courgettecake

60 ml pecannoten olie • 150g volle yoghurt • 100 g bloem • 50 g kikkererwtenmeel • 60 g kokosmeel • 2 tl bakpoeder • 1 el kerrie • 1 tl gemberpoeder • ½ tl chili • peper en zout • 3 eieren, losgeklopt • 1 grote courgette (240 g), grof geraspt • extra nodig: broodvorm van 9 x 21 cm (afmetingen bodem)

Verwarm de oven voor op 180ºC. Vet de bodem en zijkanten van de bakvorm in. Was de courgette en rasp deze grof. Doe de olie, het kikkererwtenmeel, volkorenbloem, kokosmeel, bakpoeder, gember, kerrie, chilipoeder en pezo in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden.

Voeg de eieren, de yoghurt en de geraspte courgette en in het kuiltje en roer alles vanuit het midden door elkaar. Schep het beslag in de bakvorm en strijk de bovenkant met de achterkant van een lepel glad. Bak 50 min in de voorverwarmde oven of tot een erin gestoken prikker er schoon uitkomt. Laat de cake afkoelen in de vorm en stort deze dan op een taartrooster en laat helemaal afkoelen.

  1. Geroosterde paprika’s met linzen, geroosterde pecannoten en zoete dressing

Rode en groene paprika • 2 el olijfolie • 100g pecannoten • 100g groene linzen

zoete dressing: 1el honing - 2 el olijfolie - 1 el rode wijnazijn - peper en zout

Was de paprika’s en snijd ze doormidden. Verwijder de zaadlijsten. Doe ze in een bakvorm met de binnenkant onderaan en smeer ze in met de olijfolie. Verwarm ze 40 min in een voorverwarmde oven van 180°C. Kook de linzen gaar gedurende 30 min, 3 volumes water en 1 volume linzen.

Rooster ondertussen de pecannoten gedurende 10 min op een matig vuur en roer om de 2 min zodat ze niet aanbakken. Maak de dressing door de vloeistoffen met elkaar te mengen. Als de paprika klaar zijn, laat je ze afkoelen en verwijder je de schil. Snijd ze verticaal in repen van ongeveer 1 cm dik. Meng de linzen paprika endressing door elkaar.

  1. Tomatensalsa met geroosterde zonnebloempitten

5 tomaten • 2 el koriander • 60g zonnebloempitten • 1 el citroensap • peper en zout • olijfolie • ½ el balsamicoazijn • ¼ de chilipeper • 1 rode ui

Snijd de ui in dunne ringen. Snijd de tomaten doormidden en verwijder de zaadjes. Snijd ze in blokjes van 1 op 1 cm. Rooster de pitten gedurende 10 min en roer om de 2 min zodat ze niet aanbakken. Kuis de koriander en hak de blaadjes grof. Doe de tomaten en ui in een kom samen met de koriander.

Snijd het stukje chilipeper heel fijn en voeg toe. Voeg het citroensap, de suiker, pezo, de olie en de azijn toe en meng goed. Proef en kruid eventueel bij. Voeg als laatste de pitten toe zodat ze knapperig blijven.

  1. Broccolinaise

1 kleine broccoli • 10 ml geroosterde sesamolie • 100 ml zonnebloemolie • 80ml sojamelk • ½ el azijn • ½ el citroensap • 1 tl mosterd  • peper en zout

Maak de broccoli schoon en snij in roosje. Verwijder de harde schil van de steel en snijd deze in stukken. Kook deze gaar gedurende 10 min. Doe de gekookte broccoli, azijn, citroensap, mosterd, sojamelk en de pezo in een maatbeker en mix alles fijn. Voeg stelselmatig olie toe en mix verder tot je de gewenste consistentie hebt. Eventueel meer of minder olie. Proef en kruid eventueel bij.